Ha a magyar utak állapota jellemzi a magyar állami működést, akkor nagy a baj.
Az útfenntartás és felújítás nem egy bonyolult szakma: minden évben tudható, hogy mennyi utat kell felújítani, és amennyiben ennek megvan a fedezete, akkor az utak színvonala fenntartható. Baj akkor van, ha kevés a pénz - márpedig Magyarországon ez a helyzet. (Bővebben lásd "Helyi közutak Magyarországon: kötelességek és hiányosságok" című cikkünket a jobb oldali hasábban)
Mennyi pénz kellene? Az biztos, hogy (1) ellensúlyozni kell az értékcsökkenést (számviteli megközelítés), illetve biztosítani kell a (2) műszakilag és a (3) gazdaságilag indokolt és szükséges közúti kiadások forrásait. Az is evidencia, hogy amennyiben a kiadások összege tartósan alacsonyabb, mint az értékcsökkenési leírás, akkor az útvagyon értéke folyamatosan csökken. Ilyen esetben a nyújtott közúti szolgáltatások színvonala, azaz az utak minősége is folyamatosan romlik. Problémát jelent az is, hogy a felújítások elmaradása a későbbiekben progresszív mértékben növeli a pénzigényt.
2012. szeptember 06. 07:51
Utolsó kommentek