A magyar kivitel hazai hozzáadott értéke alacsony, pedig ha ebben a tekintetben felzárkóznánk a versenytársainkhoz, az több hazai munkahelyet jelenthetne.

Sokszor találkozunk azzal az örök igazsággal, hogy Magyarországnak többet kellene exportálnia, ami jelentős bevételeket, munkahelyeket és a lakosság számára jövedelmet generálhatna. Mindez igaz is, nagyon nem mindegy ugyanakkor, hogy milyen a kivitel összetétele, Magyarország pedig ebben a tekintetben sajnos igencsak rosszul áll. (Bővebben lásd "Jelentősen visszaesett az export hazai hozzáadott értéke Magyarországon" című cikkünket a jobb oldali hasábban)

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!
KÖVESSEN MINKET A LINKEDINEN!


Úgy is lehet ugyanis exportálni, hogy a külföldön eladott termékek (és szolgáltatások) nagyrészt magyar munkaerővel és magyar alapanyagokból állnak össze, és úgy is, hogy az itthon összeállított exporttermékekhez főleg külföldről behozott alkatrészeket használnak fel.

Egy gyors példa: egy nagy külföldi autógyártó cég Magyarországra települ, az összeszerelt autókhoz azonban nagyrészt az anyaországból behozott alkatrészeket használják fel. Az összeszerelést végző munkaerő ugyan magyar, így az autó összeállítása ad munkahelyet a magyaroknak, az alkatrészeket azonban külföldön gyártják, ami nem lendít a hazai munkaerőpiacon. Az összeszerelt autó külföldre szállítása végül jelentősen megdobja az exportot, ennek az exportnak egy jelentős része ugyanakkor nem segít a hazai gazdaságon.

Az export hazai hozzáadott értéke itthon rendkívül alacsony, mindössze 60 százalék – lásd a fönti grafikont -, ami jelentős csökkenés az 1995-ös 73 százalékhoz mérten. Mindez értékelhető pozitívan és negatívan is: pozitív, mert azt jelzi, hogy Magyarország kiválóan integrálódott a nemzetközi termelési láncba, de negatív is, mert az ország exportjának egy jelentős része mégsem itthon csapódik le munkahelyek és jövedelem formájában.

Fanyalogni természetesen kár lenne, hisz még mindig jobb nemzetközileg integrált „összeszerelő bázisnak” lenni, mint teljesen kimaradni a nagy nemzetközi elektronikai és autóipari cégek beruházásaiból és az ezáltal megvalósuló munkahelyekből. Az ugyanakkor mindenképp célként lebeghet Magyarország szeme előtt, hogy növelje az export hazai hozzáadott értékét, és ezáltal az ország minél értékesebb és versenyképesebb szereplőjévé váljon az egyre szövevényesebb nemzetközi kereskedelmi hálózatnak.

Ha tetszett a poszt, olvassa el korábbi írásainkat is!

Elszabadultak a kapzsi bankárok


Lenne mit tanulnia a magyaroknak Japántól

Brüsszel súlyos tévedése

Milliók kés alatt a Gangnam Style miatt

A forintra kell lőni!

Magyarországot is megmentik a fiatalok?